akte-skola.se
2016-12-08
Aktiebolaget
Markera läst

Förstå företagets affärsidé

“Never invest in a business you cannot understand.” – Warren Buffet

Citatet är från en av vår tids största investerare. Det är från amerikanen Warren Buffet som du förr eller senare kommer att stöta på när du lär dig om att investera i aktier. Warren Buffet är inte bara en skicklig investerare utan också en citatmaskin med många tänkvärda tankar.

Citatet belyser något som är viktigt kring ett företags affärsidé ur ditt perspektiv som investerare. Du behöver nämligen förstå vad företaget egentligen håller på med, dvs du behöver förstå företagets affärsidé för att verkligen kunna veta varför du skall eller inte skall investera i en aktie. Ju enklare det är att förstå vad företaget gör desto enklare blir det för dig som investerare att kunna ta rätt beslut.

Vad är en affärsidé och hur uttrycks den?

Om det finns en kärna i ett företag så är affärsidén definitivt den kärnan. Det är här företaget uttrycker vad de gör, vem de gör det åt och hur de gör det. Man vill i sin affärsidé uttrycka hur aktiebolaget skall generera vinst till sina aktieägare. Några exempel på affärsidéer kan vara följande tre bolags beskrivningar.

“Mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt.” – Hennes & Mauritz

“Googles målsättning är att organisera världens information och göra den tillgänglig och användbar för alla.” – Google

“Vi tätar, dämpar och skyddar kritiska applikationer i krävande miljöer. ” – Trelleborg

Ofta uttrycks affärsidén i lite kortare ordalag och du skall (förhoppningsvis) enkelt förstå vad aktiebolaget har för kärna och vad som gör deras kärna bättre än konkurrenternas. Hennes & Mauritz är “Mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt” och här lyfts alltså fram att de skall erbjuda snyggt mode med bra kvalitet men ändå till ett pris så att de kan få upp volymerna och därmed intäkterna. Denna affärsidé har genom åren visat sig vara mycket lönsam. På senare år har de även infört hållbarheten i sin affärsidé vilket ligger i tiden.

Om du inte förstår affärsidén så behöver du antingen läsa på mer eller så kanske just det bolaget ingenting för dig. Du kan också jämföra flera olika bolag inom samma bransch och deras affärsidéer för att fundera på vilket som du upplever som mest intressant.

Små och stora företags affärsidéer

Det är stor skillnad på att läsa in sig på stora och små företags affärsideér. Där ett bolag som funnits länge och vuxit in på de stora aktielistorna redan har bevisat att affärsidén fungerar så har det mindre bolaget mer att bevisa gällande sin affärsidé. Har kanske inte aktiebolaget ens visar vinst utan är i en tillväxtfas och dras med stora negativa resultat. Detta är också ofta helt normalt för nystartade företaget som vill växa snabbt.

Då är det viktigt att du som kanske blivande aktieägare verkligen läser in dig på företagets affärsidé och vilka behov denna kommer att möta och hur dessa behov tillfredsställs. Vidare blir det viktigt att analysera konkurrenternas affärsideér och vilka konkurrensfördelarna är. Med det lilla bolaget blir alltså affärsidén en mycket viktig del i din analys och kommer säkerligen att betonas före tex nyckeltal som P/E, Kurs/Ek eller direktavkastning.

Dela artikeln
657 ord i artikeln

Ekonomibegrepp i artikeln

  • Affärsidé - Det är här företaget uttrycker vad de gör, vem de gör det åt och hur de gör det.
Videotips